Alexander Niclasson är regissör för Barberaren i Sevilla på Opera på Skäret i sommar. Han har bråda dagar med allt från möten med produktionsteamet till att bearbeta originallibrettot.
– Just nu håller vi – regissör, scenograf, kostymör och maskör – på att bestämma oss för det visuella och vi har kommit ganska långt. Vi har tagit beslut om färgerna och det är bara de sista detaljerna kvar, berättar Alexander Niclasson.
Alexander bearbetar också Barberaren i Sevilla tillsammans med dirigenten Andreas Lönnqvist
– Vi vill ju ha en rapp och modern fars och stryker därför en del av det som inte känns relevant för dagens publik.
Universalgeniet och kompositören Gioacchini Rossini, som lär ha skrivit Barberaren på mindre två veckor, ändrade själv i sin opera allt efter i vilken stad den sattes upp, för att helt enkelt bjuda på bästa möjliga show.
– Jag har följt upp några av Rossinis sidospår och skapar nu nya recitativ*, som sångarna ska få i början av juni. Jag arbetar också om delar av originallibrettot, helt i Rossinis anda. Nu har vi intensiva dagar fram till repetitionsstarten i slutet av juni och allt känns verkligen jättebra, säger Alexander Niclasson.
Sångaren Alexander Niclasson debuterade som regissör i jättesuccén, J.D Zanders Kronofogdarne och Slåtterölet, 2007 på Opera på Skäret. Därefter har han bland annat regisserat Puccinis operor Il Tabarro och La Bohème på Opera på Skärets stora scen med stor framgång. Läs mer om Alexander här.
* Recitativ är talsång som ofta används i operor för att föra handlingen framåt.