Richard Bauer som härföraren Otello i Opera på Skärets uppsättning 2014, här ovan med Kamila Benhamza i rollen som Desdemona.
För åtta år sedan gjorde han succé som Otello på Opera på Skäret.
I sommar är han tillbaka i en annan stor Verdi-roll – Gustav III
– Vilken ära! Tänk att jag, halvbrasilianare och halvtysk precis som er drottning, ska få spela en svensk kung i Sverige!
Richard Bauers gestaltning av härföraren Otello, av många beskriven som en av de mest utmanande tenorrollerna, trollband både publik och kritiker. Som Expressens recensent Lars Sjöberg skrev efter premiären:
”Plácido Domingo gjorde den år efter år, överallt. Bauer gjorde den på hans nivå, och om det så bara skedde en gång, på Skäret i söndags, så var jag i alla fall där. Och jag grät.”
Bauer har tidigare sjungit arior ur Maskeradbalen i konsertsammanhang, men det här blir hans debut som den svenske regenten i en fullskalig uppsättning, en roll som han delar med den italienske tenoren Paolo Lardizzone.
– Det blir en annorlunda utmaning jämfört med Otello, rollerna skiljer sig väldigt mycket såväl psykologiskt som vokalt. Som Gustav III måste man lyckas utstråla såväl passion för Amelia som kärlek till folket och stark vänskap, där nyckeln som alltid är att agera utifrån sin egen sanning. Och eftersom det är Verdi är ariorna oerhört vackra och samtidigt mycket krävande att sjunga. Som sångare måste man prestera på absolut högsta tekniska nivå, säger Richard Bauer.
Efter fem års studier för den berömde brasiliansk-italienske tenoren Benito Marescha debuterade Richard Bauer 1996 som Edgardo I Donizettis Lucia di Lammermoor. I sin internationella karriär har han sedan dess gjort roller som Alfredo i La Traviata, Hertigen i Rigoletto, Rodolpho i La Bohème, Pinkerton i Madama Butterfly och många fler. På senare år har han etablerat sig i det dramatiska facket med roller som Canio i I Pagliacci, titelrollen i Andrea Chenier, Don José i Carmen, Calaf i Turandot och titelrollen i Otello.
Han var engagerad för rollen som Calaf i Opera på Skärets uppsättning av Turandot, som blev inställd två år i rad till följd av pandemin. När han nu kommer tillbaka till Sverige är det därför efter två års väntan – och i en helt annan roll.
– Pandemin satte stopp för Turandot och för all opera över huvud taget. Uppsättningar ställdes in, alla resor avbokades. Så under pandemin stannade jag hemma med familjen i Saô Paolo och gav sånglektioner över internet.
När nu operavärlden så sakta vaknat till liv igen har Richard Bauer hunnit med att ge några konserter på hemmaplan i Saô Paolo som uppvärmning inför den stora utmaningen att spela Gustav III i Sverige.
– Jag har många fantastiska minnen från opera på Skäret, som var mitt hem under en hel sommar. Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till operahuset vid sjön för att arbeta i den speciella atmosfären och möta den underbart varma svenska publiken, säger Richard Bauer.
Vad tänker du att den här över 150 år gamla operan har att säga oss moderna människor?
– Jag tror att människan då och människan nu i grunden är densamma. Och en Verdiopera är alltid en slags lektion om själva livet.
Läs mer: Tredje gången på Skäret – nu som kungamördare
Läs mer: Norskt stjärnskott gör operadebut som Amelia.