Den flygande holländaren utspelar sig på Norges vilda nordsjökust. Vad är då mer naturligt än att den kvinnliga huvudrollen spelas av ung sopran från kustpärlan Ålesund på Vestlandet?
– När jag första gången sjöng Senta var det som att komma hem. Nu är det min absoluta drömroll och jag vill sjunga den om och om igen, säger Elisabeth Teige.
Första gången Elisabeth Beige sjöng Senta för en stor operapublik var förra året på Den Norske Opera i Oslo. Och snart ska hon sjunga rollen i såväl Frankfurt som Tallinn. Men först är det Opera på Skärets publik som får höra henne gestalta den unga kaptensdottern som är besatt av legenden om den flygande holländaren. Hon förälskar sig i den främmande sjömannen som av Gud dömts till att i evighet segla över haven. I sommarens tolv föreställningar av Den flygande holländaren alternerar hon i rollen som Senta med den danska sopranen Brit-Tone Müllertz.
– Rollen passar mig så otroligt bra, både rent sångligt men också sett till flickans situation. Jag älskar dramatiken i historien och rollen innehåller så mycket som är lätt att identifiera sig med. Jag har ju själv varit ung och förälskad och upplevt spänningen det innebär att inte veta om jag kommer att få pojken i mina drömmar, säger Elisabeth Teige.
Elisabeth Teige har förutom ”Senta” tidigare bland annat sjungit stora roller som ”Cio-Cio-San” i Madama Butterfly och titelrollen i Syster Angelica, bägge av Puccini. Hon har sjungit på stora scener som Boljsojteatern i Moskva, operan i Krakow och Den Norske Opera i Oslo. Hon är uppväxt på den norska västkusten men bor numera i Oslo tillsammans med sångaren Jens-Erik Aasbö, som också är engagerad av Opera på Skäret i sommar. I april gifter de sig, och i sommar står de för första gången på en operascen tillsammans – men då alltså som far och dotter. Den flygande holländaren på Opera på Skäret blir bägges debut inför den svenska operapubliken.
– Det ska bli fantastiskt att få sjunga i detta märkliga operahus som jag hört så mycket om, inte minst av Ole Jörgen Kristiansen, som sjungit där flera gånger och ofta talar om den speciella atmosfären, säger Elisabeth Teige.
(Den store norske barytonen Ole Jörgen Kristiansen gjorde en bejublad tolkning av Rigoletto 2006, och har därefter medverkat vid ytterligare två tillfällen, i Aida 2007 och i Otello 2014.)
Elisabeth Teige ser också fram emot det speciella arbete som präglar produktionen på Opera på Skäret, där sångarna repeterar mycket intensivt under en kort period innan det, fem veckor senare, är dags för premiär.
– Jag hoppas och tror på en härlig sommar och en spännande uppsättning i en fantastisk miljö, säger Elisabeth Teige.
[fbvideo link=”https://www.facebook.com/operapaskaret/videos/1156804847676857/” width=”500″ height=”400″ onlyvideo=”0″]
NA.se
Se och hör Elisabeth Teige sjunga ett smakprov ur Den flygande holländaren här.