Maskeradbalen hyllas av publik och kritiker

Efter två hejdundrande premiärfester var publiken och kritikerna eniga – Maskeradbalen är en total succé, med högklassiga sångare och en dirigent och en orkester som levererar Verdis musik på allra högsta nivå.

”Sprakande Verdi-fest på Skäret” skrev Dagens Nyheter efter lördagens premiär och recensenten Camilla Lundberg utnämner Opera på Skäret till ”landets bästa Verdi-scen.”

”Verdis bal fylls av starka röster och färgprakt”, skrev Svenska Dagbladets recensent efter söndagens premiär.

Och övriga kritier är av samma åsikt – Maskeradbalen är en fullträff, såväl sceniskt som musikaliskt:

”Det är en högklassig ensemble som står på scenen och ”Maskeradbalen” är oerhört välspelad från början till slut. Orkester och solister är synkroniserade och styckena avlöser varandra lättare än ett sidbyte i en bok.” (Nerikes Allehanda)

”Maskeradbalen ger de rätta rysningarna.” (Expressen)

”En stark operacomeback efter pandemisomrarna.” (Dalarnas Tidningar)

”Alla Verdi-älskare borde vallfärda till Opera på Skäret i augusti” (Seen-and-heard-international)

De två sångarlagen som alternerar med att sjunga varannan föreställning får mäktiga lovord av recensenterna.

”Ukrainska Kseniya Bakhritdinova sjunger för livet med vacker expansion och varmt hjärteblod. Noblare Anckarström har man väl aldrig sett än lettiske Valdis Jansons, medan Paolo Lardizzone tillför italiensk ettrighet till sin Gustav liksom Giulia Bolcato som den sprudlande pagen Oscar. (DN)

”Den brasilianske tenoren Richard Bauer sjunger en oklanderlig Gustav III, säker på höjden men kanske något tillbakadragen. Den ukrainske barytonen Stanislav Kuflyuk ger sin svartsjuke Anckarström kraft och energi. Men kvällens sensation är den unga norska sopranen Hedvig Haugerud, som med varm, fyllig röst och stark utstrålning gör en imponerande debut i Amelias svåra roll. ” (SVD)

”Sopranen från Ukraina stjäl showen…Paolo Lardizzone, som gestaltar Gustav III och Giulia Bolcato, som spelar pagen Oscar, gör sina roller med bravur”, skriver NA.

Dalarnas Tidningars recensent framhåller speciellt två sångare: ”Kseniya Bakhritdinova-Kravchuk är en trovärdigt förtvivlad Amelia och har en turbokraft att ta till när hon expanderar i expressivitet. Verkligen strålande. Och rutinerade Valdis Jansons som gjort minnesvärda rollframställningar av Germont och Rodrigo på Skäret glimrar också i Maskeradbalen.”

Dala-Demokraten framhåller speciellt de kvinnliga solisterna som får betyget ”fantastiska”. ”Kseniya Bakhritdinova-Kravchuk som Amelia har en underbar röst som bär långt utanför träväggarna i lokalen! Hon sjunger med stor innerlighet och känsla. Kungens unga page Oscar sjungs av sopranen Giulia Bocato som är ett riktigt vitaminpiller på scenen. Hennes höga koloratur är fantastisk och hon svingar sig upp i höjden med stor självsäkerhet. Den unga norska mezzosopranen Siv Misund… som sierskan Ulrica… gör en bra rolltolkning och har en bärande och uttrycksfull klang.

Internationella recensionssajten Seen And Heard Internationals recensent betonade helhetsupplevelsen och poängterade att det inte fanns någon som helst svag länk bland sångarna – ”tvärtom, alla var superstarka”. Även här får Kseniya Bakhritdinova-Kravchuk lovord för sin insats, både som sångerska och skådespelare: ”Hennes två arior var mästerliga och hennes rörande ‘Morrò, ma prima in grazia’ kan inte ha lämnat någon i publiken oberörd.” Valdis Jansons som Anckarström imponerade på recensenten ”med sitt dramatiska skådespeleri och sin magnifika sång” och Paolo Lardizzone i rollen som Gustav III ”var ytterst övertygande i sin huvudaria och hans dödsscen var rörande”.

( ”There wasn’t a weak link in the one I saw – in fact all links were super-strong…Her (Kseniya Bakhritidinova-Kravtchuk´s) two arias were masterly, and her touching ‘Morrò, ma prima in grazia’ cannot have left anyone in the audience unmoved…I was deeply impressed with his (Valdis Jansons´) dramatic acting and magnificent singing…He (Paolo Lardizzone´s) was utterly convincing in his main aria and his death scene was moving.)

De flesta recensenterna såg den första premiären, varför det sångarlaget får fler omdömen än det andra. Därför uppmärksammar vi gärna vad kritikern Göran Forsling i Seen-and-heard-international har att säga om den återkommande kvaliteten på Opera på Skäets sångare:
”Av de två sångarlagen i årets produktion hade jag bara möjlighet att se det ena, till följd av andra åtaganden, men jag vet att operahuset försöker och brukar lyckas med att komponera sångarlagen så balanserat som möjligt, så alla läsare som ännu inte bestämt sig för en föreställning kan vara säkra på att oavsett sångarlag kommer kvaliteten att vara mycket hög.”

(”Of the two casts assembled for this year’s production, I was only able to hear the first, due to other commitments, but I know that the company tries and succeeds in making them as evenly balanced as possible, so readers who still haven’t made up their minds can rest assured that whichever cast they will see will be top notch.”)

Dagens Nyheter: Sprakande Verdi-fest på Skäret
Svenska Dagbladet: Verdis bal fylls av starka röster och färgprakt
Nerikes Allehanda: Sopranen från Ukraina stjäl showen
Expressen: Maskeradbalen ger de rätta rysningarna
Dalarnas Tidningar: En stark operacomeback efter pandemisomrarna
Dala-Demokraten: Efterlängtad premiär av Verdis Maskeradbalen
Seen and Heard International: Spectacular Verdis Ballo with glorious singing at Opera på Skäret

ops19Admin