I år, liksom varje år, presenterar Opera på Skäret en rad nya internationella solister för den svenska publiken.
De fyra stora huvudrollerna i sommarens uppsättning av Rigoletto dels av åtta fantastiska solister som alla gör Sverigedebut i operahuset vid Ljusnaren.
Här är fyra av dem:
(Alla medverkande – klicka här)

Rigoletto – Krum Galabov
Krum Galabov från Bulgarien har sjungit många av de stora barytonrollerna i verk av Verdi och Puccini – som Iago i Otello, Germont i La Traviata, Skarpa i Tosca och Sharpless i Madame Butterfly. Han har också gjort roller som Silvio i Pajazzo, Belcore i Kärleksdrycken och Enrico i Lucia di Lammermoor.
Han beskrivs av konstnärlige ledaren Alexander Niclasson som ”en mångsidig sångare med en mörk och mustig stämma i kombination med ett härligt musicerande och artisteri”.
Rigoletto, en av de allra mest krävande barytonrollerna i operarepertoaren, har han sjungit ett flertal gånger.
– Rigoletto är en mycket speciell roll. Jag har studerat den mycket noggrant och ändå upptäcker jag något nytt och spännande i den varje gång jag gör den, säger han.
Krum Galabov har hela världen som sitt arbetsfält, och har gästspelat på operahus, konserter och festivaler i en lång rad länder i såväl Europa som Asien och Sydamerika. Nyligen gjorde han Scarpia i Tosca i Tyskland och i hemlandet Bulgarien och nästa stora roll blir alltså Rigoletto på Opera på Skäret.
– Det ser jag mycket fram emot och jag tror att det här kommer att bli en fantastisk produktion. Jag är väldigt glad för möjligheten att för första gången sjunga inför den svenska publiken, säger Krum Galabov.

Gilda – Hyejin Lee
Hyejin Lee är en väletablerad sopran som alltsedan 2018 haft en fast plats i ensemblen på Theater Magdeburg, men som nu genomför sin första säsong som frilanssångerska. Det senaste året har hon gästspelat som Lucia i Lucia di Lammermoor på operan i Daegu i hemlandet Sydkorea och under våren gör hon rollen som Papageno på Deutsche Oper Berlin.
Bland många stora roller – Norina i Don Pasquale, Nattens drottning och Pamina i Trollflöjten, Nannetta i Falstaff och Zerlina i Don Giovanni – har Hyejin Lee också gestaltat Gilda, Rigolettos frihetstörstande dotter, i Magdeburg.
– Det här är en svårsjungen roll, sångtekniskt mycket krävande och gestaltningsmässigt en stor utmaning. Hyejin Lee har en riktigt skimrande stämma med genomslagskraft och stor vitalitet. Hon blir en fantastisk Gilda, säger Alexander Niclasson.
Hon ser både likheter och skillnader mellan Donizettis drama Lucia di Lammermoor, där hon sjöng huvudrollen i en uppsättning i Sydkorea i höstas, och Verdis Rigoletto.
– Gilda är en dubbelbottnad roll – samtidigt som hon ger intrycket av en sårbar kvinna fångad i en bur är hon också, tvärtemot många andra kvinnliga operagestalter, en kvinna som väljer sitt eget öde. Både Lucia och Gilda går en dramatisk död till mötes till följd av att de älskar någon som familjen inte godkänt. Men deras väg mot döden skiljer sig åt och ger rollerna olika innebörd för mig, säger Hyejin Lee.

Gilda – Alina Tkachuk
Alina Tkachuk kommer till Bergslagen med en liknande erfarenhet som Hyejin Lee – rollen som Lucia i Lucia di Lammermoor, som hon just sjungit på den georgiska nationaloperan i Tbilisi. Planen är att hon i april också ska göra samma roll i hemstaden Odessa i Ukraina.
– Hur situationen i Ukraina är känner alla till och operan i Odessa kan stänga när som helst, så det är viktigt för mig att ha uppdrag på andra platser i Europa, säger Alina Tkachuk.
Sedan debuten som Micaela i Bizets Carmen 2018 har Alina Tkachuk hunnit med en lång rad stora sopranroller på Nationaloperan i Odessa, bland dem Liù i Puccinis Turandot, Donna Elvira i Mozarts Don Giovanni, Nedda i Leoncavallos Pajazzo och Adina i Donizettis Kärleksdrycken.
– Alina Tkachuk är en underbar sångerska med en röst som kommer att bära långt i karriären. Lägg hennes namn på minnet, säger Alexander Niclasson.
Hon ser nu speciellt fram emot att sjunga Gilda i Rigoletto, först i Odessa om inte kriget lägger hinder i vägen, och därefter på Opera på Skäret, där förra året en annan ukrainsk sopran, Kseniya Bakhritdinova-Kravchuk, blev stor publikfavorit i Maskeradbalen.
– Rigoletto är en av mina absoluta favoritoperor, och det ska bli underbart att sjunga i Sverige. Det har länge varit en dröm att besöka detta vackra land och att få möjlighet att arbeta där är helt fantastiskt, säger Alina Tkachuk.

Sparafucile – Tyler Putnam
Han sjunger vanligtvis i Florida, Texas och Kalifornien. När han nu debuterar i utlandet gör han det i Bergslagen. Tyler Putnam sjunger såväl klassisk opera som nyare verk och mer än gärna musikal.
– Tyler Putnam är en kraftfull ung, bas som dramatiskt är mycket övertygande och har kärnfullt stål i stämman, säger Alexander Niclasson, konstnärlig ledare.
När Tyler Putnam och hans familj vistades i Tyskland förra hösten hittade hans fru, tillika operasångaren Sarah Nordin, annonsen för en audition till Rigoletto på Opera på Skäret. Efter en lyckad provsjungning är det nu den unge amerikanen som ska ge liv åt Sparafucile, yrkesmördaren vars uppdrag att döda hertigen av Mantua istället leder till Rigolettos dotter Gildas död.
– Sparafucile är en opportunist, en pragmatiker och en tränad mördare. Som skådespelare är det alltid berikande att porträttera motbjudande karaktärer. Sparafucile är en av de mörkaste karaktärerna i operarepertoaren och det är nervkittlande att levandegöra honom på scenen, säger Tyler Putnam.
Innan han landar på Skäret i slutet av juni för att inleda repetitionerna av Rigoletto sjunger han Oroveso i Bellinis Norma på operan i Tampa och Leporello i Mozarts Don Giovanni i en produktion av Gulfshore Opera som uppförs på flera platser i Florida. I maj drar han norrut till Maine, delstaten där han växte upp, för att medverka i en engelsk kortversion av La Bohème i en ”barversion”, där spelplatserna är ett ölbryggeri, en spritfabrik och en vingård.
Vilket låter lovande inför hans framträdande på operapuben på Skäret i sommar…