Den flygande holländaren blir en nordisk sångarfest. Det tyska mästerverket, med handlingen förlagd till Norge, ser såväl svenska som danska och norska stjärnsolister i huvudrollerna. Och en tysk dirigent i spetsen för Svenska Kammarorkestern.
– Nordiska sångare kan sin Wagner. Kvaliteten på våra auditions har varit oerhört hög i år, och vi har lyckats engagera en rad mycket skickliga sångare, flera av dem med stark förankring i Wagners verk. Jag kan utlova en riktig sångarfest i sommar, säger Sten Niclasson, konstnärlig ledare.
I sommar får Opera på Skärets publik stifta bekantskap med en rad nordiska stjärnsolister, som alla sjunger på sommarfestivalen för första gången. De flesta av dem har engagerats efter att ha imponerat på de auditions som anordnades i Stockholm tidigare i vinter, i konkurrens med etablerade sångare från hela världen. Av de tio sångare som besätter de sex solistrollerna är nu nio helt klara. I den nordiskt färgade föreställningen får vi också se och höra en amerikansk sångare i en av huvudrollerna.
Wagners opera från 1843 bygger på legenden om spökskeppet Den flygande holländaren och utspelar sig vid den norska kusten. Historien kretsar kring sjömannen Holländaren som drabbats av en förbannelse vilken endast kan brytas om han hittar en kvinna som kan bli honom trogen. När han träffar den norska kaptensdottern Senta som redan har en fästman uppstår häftig kärlek som övergår i ett dödsbringande triangeldrama.
I rollen som Holländaren alternerar amerikanske Thomas Hall och danske Lars Möller. Thomas Hall har de stora barytonrollerna på sin repertoar, som Holländaren i Den flygande holländaren, titelrollen i Rigoletto, Germont i La Traviata, och Scarpia i Tosca. Sin europeiska debut gjorde han på operafestivalen i Savonlinna med Telramund i Richard Wagners opera Lohengrin. Vid Opera Australia har Thomas Hall sjungit Jochanaan i Salome.
Lars Möller har de senaste säsongerna varit engagerad på The National Theater Mannheim, Komische Oper i Berlin och Danish National Opera. Han har bland annat sjungit titelrollen i Eugen Onegin, Conte Almaviva i Figaros Bröllop, Belcore i Kärleksdrycken, Ford i Falstaff och Marcello i La Bohème.
– Thomas Hall är en erfaren Wagnerbaryton som redan gjort Holländaren på många scener. Han har ordentligt med stål i stämman och en stor musikalisk pregnans. Lars Möller är en fantastisk dramatisk baryton med stora framtidsutsikter. Stor röst, reslig gestalt och en mycket talangfull skådespelare. Detta blir hans debut i Wagnerfacket, säger Sten Niclasson.
I rollen som Senta alternerar sopranerna Elisabeth Teige och Brit-Tone Müllertz. Norska sopranen Elisabeth Teige har tidigare sjungit Senta på Den Norske Opera i Oslo och roller som Cio-Cio-San i Madama Butterfly, Mikaela i Carmen och titelrollen i Puccinis Sour Angelica. Brit-Tone Müllertz, sopran från Danmark, har de senaste åren varit engagerad på Landestheater i Linz, Österike, där hon sjungit roller som Rosalinda i Strauss Läderlappen, titelrollen i Tosca och Freja och Sieglind i Wagneroperorna Rhenguldet och Valkyrian.
– Elisabeth Teige är en sångerska med både värme och bett i rösten. Hon är också en hängiven scenartist med förmåga att beröra. Brit-Tone Müllertz är en härligt utåtriktad sångerska med humör och frejdighet och en röst med både skönhet och volym, säger Sten Niclasson.
I rollen som Daland får Opera på Skäret-publiken stifta bekantskap med Jens-Erik Aasbö, bas från Norge som alternerar i rollen med Roger Krebs, schweizaren som gjorde succé som Doktorn Opera på Skärets uppsättning av La Traviata förra sommaren.
– Jens-Erik Aasbö är en riktig norsk viking med en volumiös praktfull basröst. Han är på något sätt Daland personifierad. Roger Krebs är väl bekant med rollen som Daland som han sjungit tidigare. Han har en kraftfull röst och stor scennärvaro, vilket han med eftertryck visade vår publik i La Traviata förra året, säger Sten Niclasson.
I övriga roller ser vi Magnus Vigilius från Danmark (Erik), och två svenska unga sångare, Markus Pettersson (Styrmannen) och Susanna Sundberg (Mary).
– Magnus Vigilius har en fin nordisk tenorröst med både glans och skönhet. Han är en stark scenpersonlighet och en skicklig skådespelare. Marcus Pettersson är en ung lovande tenor med en brilljant och kraftfull stämma, som här gör sin debut i Wagnerfacket. Susanna Sundberg har något så ovanligt som en naturligt bärande och vacker altröst, men också den pregnans som krävs för rollen som Mary, säger Sten Niclasson.
[bra_button text=’Medverkande solister – Den flygande Holländaren’ url=’https://www.operapaskaret.se/medverkande-solister-den-flygande-hollandaren/’ target=’_self’ size=’medium’ style=” color=’blue’]