Opera på Skäret startar om efter pandemin med en uppsättning av Verdis opera Maskeradbalen. Den ges tolv gånger mellan den 30 juli och 28 augusti 2022.
– Efter två inställda säsonger vill vi fira vår återkomst med det bästa som operakonsten erbjuder – ett praktverk av Verdi. Och självklart spelar vi precis så som Verdi tänkte, med mordet på Gustav III som bärande del i dramat, säger Alexander Niclasson, konstnärlig ledare.
Giuseppe Verdi baserade sitt storverk Maskeradbalen på ett libretto som kretsar kring mordet på Gustav III 1792. Men efter motstånd från den italienska censuren – som i ett oroligt Europa inte tillät ett kungamord i handlingen – skrevs den om och Gustav III byttes ut mot en amerikansk guvernör.
Operan uruppfördes i Rom 1859 och fick svensk premiär på Stockholmsoperan 1927. I en ny svensk översättning av Erik Lindegren från 1958 förlades handlingen till det svenska kungahuset, men den verklige kungamördaren Anckarström hade bytts ut mot en fiktiv greve Holberg. Operan spelades i över tjugo år och tenoren Ragnar Ulfung nådde världsrykte med sin insats som Gustav III.
Maskeradbalen har spelats i olika versioner i Sverige de senaste decennierna, flera gånger på svenska. När Opera på Skäret nu sätter upp operan blir det med Gustav III i fokus och handlingen förlagd till det svenska hovet. En ”svensk” opera av Verdi – men med sång på klingande italienska!
Opera på Skäret spelar alltid, i enlighet med operahusets konstnärliga linje, på originalspråket (med textning på skärm till svenska), vilket skapar förutsättningar att engagera framstående solister från världens alla hörn.
– Maskeradbalen innehåller många arior som är mycket svåra att sjunga, och verket förutsätter riktigt skickliga sångare i alla röstfack, säger Alexander Niclasson.
Inför uppsättningen planeras auditions i vinter dit sångare från hela världen bjuds in. Inför den senaste uppsättningen, Trollflöjten 2019, kom över 200 sångare från tjugotalet länder till Opera på Skärets audition.
– Med det här arbetssättet kan vi varje år garantera absolut högsta klass på våra sångare. Vi nöjer oss inte med kända namn, utan vi strävar alltid efter att ha de absolut bästa rösterna vi kan hitta i våra uppsättningar. Så precis som alla andra år ser vi fram emot att introducera några fantastiska sångare för den svenska publiken, säger Alexander Niclasson.
Svenska Kammarorkestern tar åter plats i orkesterdiket, denna gång under ledning av den italienske dirigenten Lorenzo Coladonato. Det är tack vare den offentliga kultursamverkansmodellen och Opera på Skärets goda samarbete med Länsmusiken i Örebro som operapubliken i Bergslagen vartannat år får möjlighet att njuta av denna orkester av hög internationell klass. Orkestern har sin bas i Örebro men turnerar regelbundet runt världen och spelar på många av de stora scenerna.
– Vi är stolta över samarbetet med Svenska Kammarorkestern inom den mycket lyckade samverkansmodellen och det är en stor förmån för oss och publiken att den spelar regelbundet på Opera på Skäret. Det ska våra politiker, både regionalt och nationellt, ha en stor eloge för, säger Alexander Niclasson.
Två somrar i rad har Opera på Skäret tvingats ställa in sin planerade uppsättning av Puccinis Turandot. Den kommer istället att spelas någon av de närmaste säsongerna. Den senaste uppsättningen var Trollflöjten 2019, som sågs av 10 600 personer, och hyllades av såväl publik som kritiker.
Tidigare inlägg: Tolv föreställningar – tio operatåg>>