Snart är det dags för Don Carlo-premiär

Om mindre än en vecka är det dubbla premiärer för uppsättningen av Don Carlo. I fyra veckor har repetitionerna pågått med både solister och kör. Det är en stor opera, både när det gäller musiken och scenografin. Nu går arbetet in i sista veckan, vilket innebär att alla, inklusive orkestern, är på plats.

DC William ReltonWilliam Relton var på Opera på Skäret 2014 och regisserade Otello och nu är det dags för Verdis Don Carlo. Don Carlo var den första opera som han köpte en biljett till. Det var till en nyuppsättning av verket på English National Opera i mitten på 1970-talet och biljetten kostade runt 60 pence. Sedan dess har det varit en opera som han verkligen uppskattat och burit med sig.

– Det är minst sagt hisnande hur Verdi beskriver alla människors erfarenheter under denna tid. Allt från den brutala, totalitära, hatfyllda och religiösa makten till den extraordinära, känsliga, delikata och ärliga kärleken, säger William Relton.

Han säger att hans arbete är att berätta historien, men har tycker det är viktigt att lyfta fram att majoriteten av arbetet är redan gjort av Verdi. Det är däri värdet och kärnan ligger.

Det är inte bara William Relton som återvänder till Skäret denna sommar. Det gör även Charlotta Larsson, en av Sveriges mest framträdande lyriska sopraner. Hon har tidigare gjort bland annat titelrollen i Aida (2007), Giorgietta i Kappan (2009) och Desdemona i Otello (2014) på Opera på Skäret.

Hon tycker att det är en fröjd att få sjunga Elisabetta i Don Carlo, framför allt arian Tu che le vanita. Den hörde hon för första gången 1986 på skiva och tyckte att det var bland det vackraste hon hört.
– Det är en oerhört intressant roll, som utvecklas genom operan. Elisabetta måste hela tiden balansera mellan förnuft och känsla, plikt och medmänsklighet, säger Charlotta Larsson.

Don Carlo är fyra timmar lång och i denna uppsättning görs två pauser. Operan är förlagd i Spanien på 1500-talet, vilket var en mörk tid under inkvisitionens välde. Charlotta Larsson vill dock lyfta fram att det stundtals även är en opera mycket närhet.

– Det finns många fina duetter och tersetter, och där kommer intimiteten fram, mitt i allt det svarta och storslagna, säger hon.

DC soli Ingegjerd Bagöien MoeCharlotta Larsson delar rollen som Elisabetta med den norska sopranen Ingegjerd Bagøien Moe, som tycker väldigt mycket om Don Carlo, eftersom det är ett stort och historiskt drama. Det är hennes debut på Opera på Skäret och hon tycker att operahusets goda rykte stämmer.

– Jag hade tidigare hört att akustiken är så mjuk och vacker samt att texten bär väldigt bra. Det håller jag helt med om. Jag har stått och lyssnat längst bak vid rad 38 och det låter helt fantastiskt, säger Ingegjerd.

Hon lyfter även fram de tidsenliga renässanskostymerna, som Sigyn Stenqvist och Caroline Romare har skapat. Ingegjerd Bagøien Moe tycker det är helt otroligt att de har skapat så autentiska kostymer på så kort tid. Det blir vida kjolar, stora kragar och mycket svart och guld.

– Det ska bli spännande att se hur det går att sjunga i dessa kragar och kjolar, men med träning kommer det att bli fantastiskt, säger hon.

Hör mer om vad Ingegjerd tänker om rollen i denna intervju på Youtube.

 

ops19Admin

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.