3 000 biljetter till sommarens uppsättning av Don Carlo är redan sålda – och nu släpps resten till försäljning. Klockan 08.00 på söndag startar försäljningen till de sex avslutande föreställningarna i augusti.
– Det är inte ofta som en svensk publik får möjlighet att se detta Verdis största mästerverk, och ingen vet när möjligheten kommer igen. Det är stort, det är djärvt och det är unikt att få ta del av detta i ett svenskt operahus, säger Sten Niclasson, operachef.
Sedan den svenska premiären på Stockholmsoperan 1933 har det alltid gått flera år mellan uppsättningarna i Sverige. Anledningen är att operan är mycket krävande att sätta upp, med ovanligt många medverkande och med roller som ställer osedvanligt stora krav på sångarna.
Don Carlo kunde senast upplevas 2005 på Stockholmsoperan och 2010 på Göteborgsoperan. När verket nu äntligen når utanför de största operahusen är det till Opera på Skärets stora scen, åtta år efter den senaste uppsättningen i Sverige.
Den hyllade uppsättningen i Göteborg regisserades av förre Dramatenchefen Staffan Valdemar Holm och i rollerna återfanns många av Göteborgsoperans egna solister. I Opera på Skärets tappning är det brittiske William Relton som står för regin och en lång rad internationellt framstående solister som besätter huvudrollerna.
Alla de bärande rollerna i Don Carlo anses som drömroller i samtliga röstfack, eftersom de är exceptionellt krävande, såväl sceniskt som musikaliskt. Då operan är komplicerad att sätta upp blir det heller inte alltför många tillfällen för sångare att sjunga dessa roller, speciellt inte utanför de stora operahusen med stora resurser. Situationen leder till stor konkurrens, vilket visades av att över 150 sångare deltog vid de auditions som arrangerades inför Opera på Skärets uppsättning.
– En förutsättning för att göra huvudrollerna i Don Carlo är storleken på rösten. Don Carlo som verk kräver mycket stora röster, och det har vi verkligen hittat, säger Alexander Niclasson, konstnärlig ledare.
I ensemblen som medverkar i sommar märks bland andra de internationellt etablerade tenorerna Timothy Richards från Wales och Alejandro Roy från Spanien och de svenska stjärnsopranerna Charlotta Larsson och Matilda Paulsson.
– Det ska bli fantastiskt roligt att kunna erbjuda världstenorer som Richards och Roy, sida vid sida med våra svenska storstjärnor och en rad andra internationellt etablerade sångare. Lika inspirerande är det att kunna presentera unga stjärnskott som den norska sopranen Ingegerd Bagøien Moe, den svenska mezzosopranen Rebecca Fjällsby och den sydkoreanske barytonen Matteo Jin, säger Alexander Niclasson.
Musiken i Don Carlo har en alldeles egen stil, där de vanliga recitativen ersatts av en lyrisk dialog, som ger operan en unik karaktär med många dramatiska duetter. Det är också en opera med många stora monologer och körpartier, inspirerade av miljön i det spanska kungahuset vid 1500-talets mitt, där historien utspelas.
Handlingen är ett mångbottnat relationsdrama om olycklig kärlek och en kamp mellan kung Filip II och hans son Don Carlo. I centrum står Don Carlos före detta fästmö som ingått äktenskap med fadern, som ett resultat av storpolitiska intressen. Historien bygger på ett drama av Friedrich von Schiller. Verdi fattade intresse för handlingen, då det skildrar ett komplicerat förhållande mellan far och son, troligen utifrån hans egen bakgrund med en dålig relation till sin egen far.