– Svenska Kammarorkestern är en ensemble av internationell kaliber, ett härligt gäng musiker som alltid ger sitt bästa, såväl på föreställningar som på repetitioner. Som dirigent kan jag inte begära något bättre!
Lorenzo Coladonato är en erfaren dirigent som dirigerat mer än 200 konserter och ett femtiotal operor, från barock till 1900-tal. Hans arbetsfält spänner över hela världen och han har arbetat med världsberömda orkestrar och dirigerat opera i länder som Italien, Spanien, Tyskland, Ryssland och Kina. I Sverige är det bara Opera på Skäret som haft glädjen att ha honom som dirigent.
– Att arbeta på Opera på Skäret är en av de mest tillfredsställande musikupplevelser jag någonsin har haft. Jag gillar verkligen den familjära atmosfären, det fantastiska laget, där den största respekten alltid råder. Och platsen i sig är helt magisk: kontakten med en storslagen natur och den vackra utsikten över sjön är för mig en djup inspirationskälla, säger Lorenzo Coladonato.
Efter förra årets kritiker- och publiksuccé med Maskeradbalen ser han nu fram emot sin andra Verdiopera i operahuset i Bergslagen, ett verk han anser är ett av Verdis allra främsta.
– Rigoletto är geniet Verdis svar på den skrivarkris han gick igenom vid slutet av 1840-talet och resultatet är vår kompositörs första riktiga mästerverk. Det är en av få operor där Verdi inte ändrade en enda ton efter premiären, säger Lorenzo Coladonato.
Han beskriver Rigoletto som en opera där Verdi bröt ny mark.
– För första gången bestämde han sig för att gå ifrån klassisk italiensk melodram och hänge sig åt olika experiment. Ariorna i operan är till exempel ganska få, och istället är det duetterna som dominerar, säger Lorenzo Coladonato.
Vilka är utmaningarna för dirigenten och orkestern när det gäller att leva upp till och leverera Verdis intentioner?
– Det är de gyllene reglerna som gäller, och de är de samma för varje konsert och varje operaföreställning: för musikerna ligger den största svårigheten i att upprätthålla en hög grad av flexibilitet under framförandet för att musiken ska låta levande. Och för dirigenten är det viktigaste att synkronisera orkestern med det som händer på scenen och att ge form och struktur åt musiken, i varje ögonblick. Dessutom måste man i Verdis operor hitta vad han brukade kalla ”den musikaliska färgtonen” och få berättelsen att utvecklas organiskt och på ett dramaturgiskt effektivt sätt.
Varför ska den som såg Maskeradbalen förra året återkomma för att uppleva Rigoletto?
– För att varje mästerverk talar till oss på ett unikt och individuellt sätt. Till och med varje föreställning av samma verk berättar något nytt, eftersom var och en av oss har olika känslor varje dag. Musiken lever i nuet. Det är därför varje operaföreställning är en unik händelse som aldrig kan upprepas.