De kommer från USA, Sydkorea, Ukraina och Italien – och en handfull länder till, solisterna som ska lyfta sommarens uppsättning av Rigoletto till höjderna.
– Vi kan presentera sångare i absolut världsklass. Verdi skulle ha varit mycket nöjd med den här ensemblen, säger Alexander Niclasson, konstnärlig ledare.
Vad gör starkast avtryck i en operaföreställning? För många är svaret givet – de enskilda sånginsatserna. Förra året hette några av favoriterna Kseniya Bakhritdinova-Kravchuk, Hedvig Haugerud, Stanislav Kuflyuk och Siv Misund, vars röster trollband publiken och skapade musikalisk magi i Maskeradbalen. I år, liksom varje år, presenterar Opera på Skäret en rad nya internationella namn för den svenska publiken.
Precis som vanligt delas de bärande rollerna av två solister per roll. Rollen som Rigoletto gestaltas av Stefano Meo från Italien och Krum Galabov (bilden) från Bulgarien.
– Rigoletto är en av de mest krävande barytonrollerna i operarepertoaren och kanske Verdis mest eftertraktade roll för en baryton att få sjunga under sin karriär. Stefano Meo har gestaltat den flera gånger tidigare och har en gedigen erfarenhet av att sjunga Verdis repertoar. En stor, härlig röst med stilkänsla och pondus. Krum Galabov är en mångsidig sångare med en mörk och mustig stämma i kombination med ett härligt musicerande och artisteri, säger Alexander Niclasson.
Rigoletto är den maktfullkomlige hertigen av Mantuas puckelryggige narr som utvecklas till en maktens avskydde hantlangare med kontakter till den undre världen. Gilda är Rigolettos dotter som denne gör allt för att beskydda från världens ondska.
– Rigoletto är en komplex person och hans inre är fyllt av ömhet för sin dotter Gilda. Gilda är en ung och överbeskyddad kvinna men samtidigt nyfiken, levnadsglad och stark. Det är en fantastisk karaktär, med många likheter med Shakespeares Julia, säger Leslie Swackhamer, som regisserar Rigoletto.
Som Gilda kommer vi att få stifta bekantskap med Alina Tkachuk (bilden) från Ukraina och Hyejin Lee från Sydkorea, två sopraner med fina pågående karriärer i Europa.
– Det här är en svårsjungen roll som traditionellt sjungs av en lyrisk sopran med förmågan att behärska koloratur. Den är sångtekniskt mycket krävande och gestaltningsmässigt en stor utmaning. Alina Tkachuk är en underbar sångerska med en röst som kommer att bära långt i karriären. Lägg hennes namn på minnet! Hyejin Lee är etablerad i Europa och har redan framfört Gilda på flera stora scener. Hon har en riktigt skimrande stämma med genomslagskraft och stor vitalitet. Hon blir en fantastisk Gilda, säger Alexander Niclasson.
Hertigen av Mantua lever i lyx och överflöd, bjuder på spektakulära fester och behandlar kvinnor som förbrukningsvaror. I La donna è mobile, en av operahistoriens mest berömda arior, visar han sitt förakt för kvinnorna som han säger sig älska, ett exempel på vacker musik med ett mörkare budskap. Rollen delas av två tenorer, där Pavlo Tolstoy från Ukraina är den ene. Den andra är ännu ej kontrakterad.
– Hertigen är en roll som kräver allt av en lyrisk tenor med italiensk timbre: musikalitet, teknisk perfektion, stilkänsla och särdeles gott skådespeleri. Det gör att det är långt ifrån alla som lämpar sig för rollen. Pavlo Tolstoy är en mycket erfaren och fin artist som har en stor och varierad operarepertoar. Har har en kraftfull röst och står för ett intelligent musicerande.
Basrollen som yrkesmördaren Sparafucile delas av Tyler Putnam från USA och Tae Jeong Hwang från Sydkorea.
– Tae Jeong Hwang är ett absolut fynd och en blivande stjärna med en gyllene röst. Tyler Putnam är en kraftfull ung, amerikansk bas som dramatiskt är mycket övertygande och som har kärnfullt stål i stämman, säger Alexander Niclasson.
Tyler Putnam och Tae Jeong Hwang alternerar också i rollen som Greven av Monterone. I övriga roller ses svenska Lovisa Huledal och Jovita Vaškeviciüte från Litauen (Maddalena och Giovanna), mexikanen Jorge Eleazar Alvarez (Marullo), Tomas Pavilionis från Litauen (Matteo Borsa) och de svenska sångarna Staffan Liljas (Greve Ceprano) och Karin Mobacke (Grevinnan Ceprano).
Opera på Skäret har genom åren introducerat mängder av internationella sångare för den svenska publiken. Metoden med auditions är en av nycklarna till verksamhetens framgång.
Årets sångare har valts ut efter de auditions som hölls i november förra året där ca 200 sångare från hela världen provsjöng för någon av rollerna i Rigoletto.
– Vi jobbar stenhårt med att hitta de bästa sångarna för alla roller och därefter med att skapa de bästa kombinationerna av sångare, som matchar varandra bra i såväl sång som skådespeleri. Och intrycket i år var att det totalt sett högre nivå på sångarna än någon gång tidigare, säger Alexander Niclasson.