Stefano Meo är känd för en djup barytonröst med ett stort register och en varm, mörk klang. Rigoletto är en av hans paradroller, som han har sjungit i Italien, Tyskland och Frankrike.
Han har gjort ett stort antal roller ur operalitteraturens stora verk som Verdioperorna Aida, Falstaff, La Traviata, Trubaduren, Sicilianska aftonsången, Rigoletto och Nabucco, Puccinis Gianni Schicchi, Madame Butterfly och Tosca, Andrea Chénier (Giordano), Cavalleria Rusticana (Mascagni), Palazzo (Leoncavallo), Wilhelm Tell (Rossini) och Fidelio (Beethoven)
Han har arbetat med dirigenter som R. Muti, N. Santi, G. Gelmetti, S. Mercurio, B. Campanella, A. Lombard, F. Chaslin, F. M. Carminati, O. Caetani, R. Frizza, N. Bareza och O. Lyniv.
www.ouverture.net
”Varje baryton vill sjunga Rigoletto”
(4 maj)
– Som artist älskar jag att känna mig gränslös. Jag vill sjunga för alla överallt. Det ska bli en stor ära för mig att sjunga i Sverige och på Opera på Skäret.
Det säger den italienske barytonen Stefano Meo som i sommar gör Sverigedebut i en av sina paradroller – titelrollen i Rigoletto.
Stefano Meo har gjort många av de stora barytonrollerna av bland andra Verdi, Puccini och Rossini. Rollen som den puckelryggige hovnarren i Verdis svarta drama Rigoletto hör till hans stora favoriter.
– Varje baryton vill sjunga Rigoletto, en enorm roll som Verdi skrev för mycket sångtekniskt skickliga sångare. När jag mötte Rigoletto första gången blev jag överväldigad av Verdis geni och hans kunskap om både den mänskliga själen och sångteknik. Rigolettos sång är aldrig för stark, aldrig för mjuk, aldrig för hög eller för låg. Det är helt enkelt perfekta stycken att framföra, säger Stefano Meo.
Rigoletto är inte bara en sångtekniskt krävande roll, utan också psykologiskt mycket komplex. Den beskyddande fadern med all sin ömhet för dottern Gilda som utvecklas till en hämndlysten mördare är inte alltid helt lätt att förstå sig på, enligt Stefano Meo.
– Det är visserligen svårt att förstå honom, men för varje gång jag sjunger rollen blir jag mer medkännande med honom: en deformerad människa, inte bara kroppsligt utan även själsligt. Jag gör allt jag kan för att gestalta honom och jag hoppas att mitt arbete når ut till publiken och till deras hjärtan.
Stefano Meo sjunger framför allt i Tyskland, Frankrike och Italien. Till repetitionerna av Rigoletto kommer han från Teatro Comunale di Bologna, där han sjunger rollen som Don Carlo di Vargas i Verdioperan Ödets makt. Och efter sommarens föreställningar på Skäret bär det av till Kiel för debut i titelrollen i Falstaff och till Angers, Rennes och Nantes där han ska sjunga en annan av sina stora favoritoller, Skarpa i Tosca.
Stefano Meo alternerar i rollen som Rigoletto med Krum Galabov.