Solisternas första möte på Skäret, tillsammans med regissören Leslie Swackhamer. På bilden saknas Pavlo Tolstoy Antoni Lliteres.
De kom från tre kontinenter och nio länder och strålade samman på Opera på Skäret för att dra igång sommarens arbete: solister från Europa, USA, Mexico och Sydkorea, regissör och kostymdesigner från USA, dirigent från Italien. De närmaste fem veckorna ska de tillsammans förverkliga sommarens stora operauppsättning i Sverige – Verdis mästerverk Rigoletto.
– Vi har samlat så mycket fantastisk talang här att jag är övertygad om att vi kan se fram emot tolv magiska föreställningar av en av de största operor som någonsin skrivits, säger Alexander Niclasson, konstnärlig ledare.
Susan E Mickey, kostymdesigner och Leslie Swackhamer, regissör, under kollationeringen inför repetitionerna av Rigoletto.
Leslie Swackhamers uppsättning av Madama Butterfly på Opera på Skäret 2017 är en av operahusets hittills största publiksuccéer. Kritikerna hyllade föreställningen med omdömen som ”omsorgsfull personregi” (SvD) och ”europeisk toppklass” (NA).
När hon nu är tillbaka på Skäret får hon på nytt arbeta tillsammans med teamet som skapade minnen för livet för Skäretpubliken sommaren 2017 – Susan E. Mickey, kostymdesign, Sven Östberg, scenografi, och Kevin Wyn-Jones, ljusdesign. Ny i teamet – men inte på Skäret – är Stephanie Metzner, mask & peruk Stephanie samarbetade med såväl Sven som Kevin i Maskeradbalen, Opera på Skärets senaste produktion.
Det riktigt nya är solisterna, 16 nya bekantskaper som hon under några korta veckor ska få att agera utifrån hennes intentioner med historien i Rigoletto. För alla de utländska solisterna, som till vardags sjunger på operahus runtom i världen är detta deras första möte såväl med den speciella miljön på Skäret som med varandra.
Flera av dem har sjungit roller i Rigoletto tidigare men varje uppsättning är ny och nu ska de under fem intensiva veckor, utifrån regissörens intentioner, tillsammans mejsla ut just hennes tolkning av verket.
– Det är kort repetitionstid fram till premiärhelgen, men med de speciella arbetsförhållanden som råder här fungerar det väl. Förra gången jag var här utvecklades gruppen under sommaren till en enda stor familj, säger Leslie Swackhamer.
Leslie Swackhamer har arbetat med teater och opera i hemlandet USA sedan 1980-talet och har satt upp operor som Madama Butterfly, Macbeth, Don Giovanni, Orfeus & Eurydike, Carmen och Tosca. Det här är första gången hon ger sig på Rigoletto, och de senaste månaderna har hon arbetat intensivt med att hitta rätt anslag för historien om den hänsynslöse hertigen som tar sig alla möjliga friheter med kvinnor och hovnarren som gör allt för att skydda sin dotter, en omsorg som står i vägen för dotterns starka livslust.
– Denna berättelse om maktfullkomlighet och despotism är hyperaktuell med tanke på allt som hänt de senaste åren, som me too-rörelsen och de auktoritära strömningarna runtom i världen. Vår Rigoletto utspelar sig i modern tid, och ändå hoppas vi kunna trolla fram den kvardröjande atmosfären från det förflutna. Berättelsen om makt och dess övergrepp har upprepat sig i århundraden, säger Leslie Swackhamer.
Stefano Meo började sin vistelse på Skäret med att sjunga en aria ur Rigoletto inför ensemblen och medias representanter. Han ackompanjerades av Bengt-Åke Lundin.