Inför uppsättningen av Bellinis Norma sommaren 2024 är vi glada att redan nu kunna presentera vår dirigent Michael Balke. Han har tidigare varit hos oss och dirigerat Den Flygande Holländaren 2016 och Don Carlo 2018.

Michael Balke vinner allt större internationellt anseende. Han gästspelar ofta på operahus i Europa liksom i Japan, Sydkorea och USA. Han har också kontinuerligt samarbete med symfoniorkestrar i alla Europas storstäder.

Han var under en femårsperiod dirigent vid Magdeburg Opera och tillträdde som förste gästdirigent vid St Gallens Teater och Symfoniorkester 2018. År 2020 blev han nominerad till ”Årets dirigent” och ”Årets mest lovande artist” av Opus Klassik Award. Kort sagt, en framgångsrik dirigent med världen som arbetsfält.

Vad fick dig att vilja komma tillbaka till Opera på Skäret?

– Jag har haft turen att få resa jorden runt och dirigera på några av de mest otroliga teatrar och konserthus de senaste åren. Men det finns få platser som ligger mig så varmt om hjärtat som Opera på Skäret. Ett fantastiskt och dedikerat team, artister och musiker, underbar musik och den fantastiska landsbygden utgör perfekta ingredienser för en underbar sommar!

Vilka är utmaningarna i arbetet med Bellini-musik? Skiljer det sig mycket från t. ex Giuseppe Verdi?

– Norma är en av de viktigaste (om inte den viktigaste) bel canto-operorna. Sångkonsten står i centrum, med ett starkt fokus på skönheten och flexibiliteten hos den mänskliga rösten med långa melodiska linjer och virtuosa koloraturpassager. Vokalvirtuositet är central, men bel canto-operor fokuserar också på det dramatiska berättandet. Ariorna och ensemblerna är noggrant utformade för att förmedla karaktärernas känslor och konflikter. Många andra operor är mycket mer drivna från orkesterdiket. Så min största utmaning (och glädje!) är att skapa rätt ”bel canto sound” med orkestern och att bära sångarna genom detta mästerverk.

Var det stor skillnad mellan att jobba med Svenska Kammarorkestern i Den flygande holländaren och sedan frilansorkestern i Don Carlo 2018?

– Jag måste säga att det var ett enormt nöje att arbeta med båda orkestrarna! Svenska Kammarorkestern har såklart ett väldigt unikt sound och en briljant musikkultur av musikskapande som var väldigt inspirerande för mig. Frilansorkestern som Klas – som vi saknar så fruktansvärt – hade satt ihop var också en sådan fröjd att jobba med. Vi hade så många individuella och otroliga musiker som leddes av den underbara konsertmästaren Jan. Det gav mig möjligheten att skapa vårt alldeles egna sound och stil för Don Carlo.

Du är pappa till tre barn och din fru är också musiker. Hur är det att leva i en konstnärlig familj och finns det några utmaningar?

– Alla mina barn har växt upp på teatern och är vana vid att gå på operor och konserter sedan de var små. Min yngsta son såg precis mitt framförande av SALOME i min frus knä. Som tur var somnade han direkt efter Salomes dans – och missade det hemska slutet. Mina tonårsflickor gillar särskilt invigningsfester!

Utmaningarna är förstås att kombinera resor, uppträdanden och det dagliga familjelivet. Men vi känner oss välsignade över att ha musik i våra liv och njuter av varje ögonblick.

Vi ser verkligen fram emot att samarbeta med dig igen! Varför tycker du att publiken se och lyssna på Norma?

– Norma är en fascinerande berättelse om kärlekstriangeln och konflikten mellan Norma, en druidöversteprästinna, hennes hemliga romerska älskare Pollione och Adalgisa en yngre prästinna som inleder ett förhållande med Pollione, vilket leder till dramatiska konsekvenser i deras samhälle. Bellini skapade häpnadsväckande rörande musik i denna opera, inklusive en av de mest kända ariorna som någonsin skrivits – ”Casta diva”. Att arbeta tillsammans i den familjära miljön som finns på Skäret ger oss förutsättningar att skapa vår alldeles egna tolkning av denna gripande berättelse.

Vilket är ditt favoritminne från dina tidigare år på Skäret?

– Det finns alldeles för många fantastiska minnen — som till exempel när jag öppnade min allra första burk surströmming, men också de underbara kollegorna i kören och alla som gör det möjligt med operauppsättningar på Skäret, både de på scen och backstage, de otroliga färgerna på himlen runt midnatt när jag sitter i en båt i mitt i en av de vackra sjöarna, och många fler. Kan knappt vänta tills jag är tillbaka igen!

Vi är mycket glada att hälsa Michael Balke välkommen att dirigera Norma på Opera på Skäret.