Den amerikanska regissören Leslie Swackhamer regisserar Rigoletto på Opera på Skäret 2023. Det blir hennes andra gästspel i Bergslagen – och Europa – efter succén med Madama Butterfly 2017.

– Operan är en stor utmaning för alla inblandade, och jag ser mycket fram emot att komma tillbaka till Skäret för att anta den, säger Leslie Swackhamer.

Leslie Swackhamer har arbetat med teater och opera i hemlandet USA sedan 1980-talet och har satt upp operor som Madama Butterfly, Macbeth, Don Giovanni, Orfeus & Eurydike, Carmen, och senast Tosca. Efter gästspelet på Opera på Skäret för fem år sedan, dit hon kom som etablerad Butterflyveteran, har hon bland annat satt upp Tosca för första gången och nu ska hon ge sig på Rigoletto för första gången.

– Jag älskar att ge mig på verk jag inte gjort förut och gräva i för mig nytt material. Jag älskar alla förberedelser med research, inlärning och analys. Just nu är jag i marineringsfasen där jag lyssnar på operan varje dag, läser allt jag kommer över och låter fantasin flöda fritt. Det är en härlig process, säger Leslie Swackhamer.

Coronapandemin satte stopp för ett antal sceniska projekt under ett par år, vilket fick Leslie Swackhamer att börja regissera film och radioteater – och att sätta upp en pjäs digitalt.

För närvarande är hon djupt engagerad i Susan Smith Blackburn Prize, det största och äldsta priset med inriktning på kvinnliga dramatiker i hela världen, där hon är VD sedan 2008, och som firar 45 år med ett antal evenemang under våren.

Ett annat exempel på hennes engagemang i kvinnligt skapande är Women Playwrights Festival i Seattle, som hon är medgrundare till.

 

Leslie Swackhamer under repetitionerna för Madama

Butterfly 2017.

För några veckor sedan var hon i Sverige och deltog i juryarbetet vid Opera på Skärets auditions där 200 sångare från när och fjärran provsjöng för rollerna i nästa sommars uppsättning.

– Jag blev otroligt inspirerad av alla dessa makalösa sångare som lägger ner så mýcket energi och arbete och som har kämpat sig igenom de svåra åren under pandemin som satte stopp för så mycket scenkonst. Och jag kan lova att de solister som kommer att medverka är av mycket hög klass, säger hon.

Leslie Swackhamers uppsättning av Madama Butterfly på Opera på Skäret 2017 är en av operahusets hittills största publiksuccéer. Kritikerna hyllade föreställningen med omdömen som ”omsorgsfull personregi” (SvD) och ”europeisk toppklass” (NA).

Hon minns tiden i Bergslagen med värme, både när det gäller naturen runt Kopparberg, och samarbetet under fem intensiva repetitionsveckor mitt i sommaren.

– Jag har underbara minnen av en speciell plats där fokus ligger på att skapa framstående konst. Vi hade en väldigt fin sammanhållning och vi levde nära varandra och utvecklades snabbt till något som liknade en familj. Det skapade en stor tillit mellan alla medverkande, och artisterna kände sig trygga med varandra, vilket gav ett mycket fint resultat.

– Jag förälskade mig också i Sverige och den svenska landsbygden. Det var underbart att börja varje dag med en promenad eller cykeltur i naturen före repetitionerna, och det ser jag fram emot att göra igen nästa sommar, säger Leslie Swackhamer.