Giuseppe Verdis Rigoletto är en tät, nattsvart thriller med ingredienser som maktmissbruk, åtrå och dödlig hämnd. Drygt 170 år efter urpremiären är operan fortfarande ett av de mest spelade verken på världens operahus.

– Verdi var väldigt kritisk till alla former av maktfullkomlighet och despotism. Det är slående hur aktuell berättelsen är med tanke på allt som hänt de senaste åren, som me too-rörelsen och de auktoritära strömningarna runtom i världen. Jag kan inte sätta upp Rigoletto utan att ha det i åtanke, säger regissören Leslie Swackhamer.

Rigoletto är historien om hertigen av Mantua som lever i lyx och överflöd, bjuder på spektakulära fester och behandlar kvinnor som leksaker och sexobjekt. Vid hertigens hov skrider den puckelryggige hovnarren runt och gör narr av alla han kommer åt.

– Hertigen och hans hov är mäktiga, rika män som manipulerar, förför och agerar utan några som helst skrupler. Hertigen kan köpa vad han vill, använda vad han vill, kassera allt han vill, helt fri från konsekvenser. Den som tjänar honom kommer inte att kunna förbli immun mot hertigens frätande inflytande, och det blir naturligtvis Rigolettos fall, säger Leslie Swackhamer.

I den första akten anklagas hertigen av en greve för att ha förfört dennes dotter. Greven hånas då av Rigoletto och svarar med att uttala en förbannelse över både hertigen och narren. En förbannelse som Rigoletto, mot slutet av den tredje akten, får se slå in totalt skoningslöst…

Rigoletto rör sig emellan olika världar. Som hertigens narr blir han en maktens avskydde hantlangare med kontakter till den undre världen. Han har också en hemlighet – den älskade dottern Gilda som han håller gömd undan världens ondska. Men Gilda är en ung, livfull kvinna som inte vill bli beskyddad. Och det ofrånkomliga händer – hon upptäcks, förförs av och faller för hertigen. När Rigoletto inser detta fattar han ett beslut som kommer att få ödesdigra konsekvenser.

– Rigoletto är så komplex. Hans fysiska missbildning och hans avskydda roll på hertigens hov har gett honom ett hårt yttre. Men hans inre är fyllt av kärlek och han känner en enorm ömhet för sin dotter. Gilda är en mycket ung och överbeskyddad kvinna, som levt i ett tillstånd av oskuld. Men hon är nyfiken, levnadsglad och stark. Det är en fantastisk karaktär, med många likheter med Shakespeares Julia, säger Leslie Swackhamer.

Musiken i Rigoletto hör enligt expertisen till det allra bästa Verdi komponerat. Hertigens aria La donna é mobile är en av de mest kända ariorna genom alla tider. Operan innehåller flera andra odödliga arior som många känner igen, som Gildas Caro nome och Rigolettos  Cortigiani, vil razza dannata.

– Verdi inspirerades mycket av dramatiker i den högre skolan som Shakespeare och Hugo. I Rigoletto skapade hans musikaliska geni stycken av samma kvalitet som Shakespeares monologer, säger Leslie Swackhamer, som nu debuterar som Rigoletto-regissör i sin andra medverkan på Opera på Skäret. (Den första var 2017, då hon stod för regin i den hyllade uppsättningen av Puccinis Madama Butterfly.)

Rigoletto baseras på en pjäs av Victor Hugo (Kungen roar sig) som Verdi själv ansåg höll Shakespeare-nivå. Librettot skrevs av Francesco Maria Piave och efter sedvanliga duster med censuren hade operan premiär i Venedig 1851. Men miljön hade tvingats flytta från Paris, där operan utspelades i originallibrettot, till den lilla italienska staden Mantua, och den ursprungliga kungen fick nedgraderas till hertig.

Operan blev en omedelbar succé och har varit en publikfavorit allt sedan dess. Publikens kärlek till verket är evig. Det är år efter år en av de mest spelade operorna, och av Verdis egna verk överträffas den i popularitet bara av La Traviata. De senaste åren har Rigoletto spelats såväl i Stockholm som Göteborg och Malmö och det är den första opera som sätts upp en andra gång på Opera på Skäret.

– När vi satte upp Rigoletto 2006 och gav sex föreställningar, var det vår första fullskaliga operaproduktion. Nu kan vi nå ut med detta tidlösa drama med sin odödliga musik till en ny och större publik i en uppsättning för en ny tid, säger Alexander Niclasson, konstnärlig ledare.

Den sista helgen i juli går ridån upp för den opera som Verdi själv såg som sitt mest lyckade verk. Rigoletto på Opera på Skäret – sommarens stora operahändelse i Sverige!