(Uppdaterad 10 augusti)

Kritikerna hyllar sångarna i Rigoletto! Huvudrollsinnehavarna får strålande recensioner för sina insatser. Inte minst sopranerna som sjunger rollen som Gilda:

”Andlöst vackert” –  ”hon är ett fynd” skriver NA om Alina Tkachuk.
Hyejin Lee imponerar med sin klara och bärande röst”, skriver Dala-Demokraten.

”…ett tajt drama, vars kärna bärs av ett fåtal roller. Opera på Skäret har lyckats att rollbesätta dessa med exakthet.” skriver Nya Wermlands-Tidningens recensent Lena Richardson.

”Finns det någon röd tråd på Skäret är det förmågan att hitta sångare av god internationell klass, ofta på väg upp i karriären,” skriver Jens Runnberg i sin recension i Falu-Kuriren.

En sådan sångare är Hyejin Lee, som hyllas av Dala-Demokraten (den enda kritiker som recenserade söndagens premiär):

Hyejin Lee … imponerar med sin klara och bärande röst som flyger lätt upp i de högre sfärerna…Hon sjunger sin aria i akt 1 med stor inlevelse och fint uttryck…så övertygande sjunget av Hyejin Lee.”

I samma sångarlag sjunger Valdis Jansons rollen som Rigoletto ”med stor inlevelse och känsla”, och hans ansiktsuttryck ”går igenom dunklet i salongen och det berör verkligen”, enligt recensenten. ”Antoni Lliteres sjunger och agerar med liv och lust och hans tenor klingar fint” är samme recensents omdöme om hertigen.

I det andra sångarlaget hyllas Alina Tkachuk från Ukraina unisont av flera kritiker: ”…tonerna flyger fritt när ukrainska sopranen Alina Tkachuk briljerar”, ”Andlöst vackert”, ”…som om rummet fylls av fågelsång”, och ”…kan spinna flöjtlika silvertrådar uppe i ett stratosfäriskt röstläge”

NWT:s recensent anser att  ”…balkongscenen med Alina Tkachuk och hennes bländande Caro nome-aria är bland det vackraste och mest äkta som går att höra på en svensk operascen just nu.”

”Alina Tkachuks dramatiska sopran är bländande. Är det överhuvudtaget möjligt att pricka den där koloraturen i Caro Nome mer exakt och läckert? Andlöst vackert. Hon är ett fynd och det ska bli spännande att se vad som händer henne i framtiden”, skriver NA:s recensent Anna Lundström.

”När ukrainska Alina Tkachuk i första akten med prickfri intonation låter sin övertonsrika sopranröst brodera ut känslorna för den man som kallar sig för Gualtier Maldé, är det som om rummet fylls av fågelsång”, skriver Dagens Nyheters Sofia Nyblom.

Falu-Kurirens recensent skriver att Alina Tkachuk ”har expansion att ta till men som också kan spinna flöjtlika silvertrådar uppe i ett stratosfäriskt röstläge.”

Stefano Meo i rollen som Rigoletto och Pavlo Tolstoy som hertigen hyllas också av recensenterna – ”Stefano Meos varmhjärtade Rigoletto och Pavlo Tolstoys karismatiske Hertigen av Mantua” , som DN uttrycker det.

”Stefano Meos mäktigt fylliga baryton äger rummet. Han är självklar i rollen och förenar kraftfullhet och sårbarhet”, skriver NA. Om hertigen skriver hon att ”Pavlo Tolstoy sjunger den krävande rollen med bravur”.

”Stefano Meo ger rollen som Rigoletto tyngd” skriver NWT.

Falu-Kuriren lyfter också fram de bägge manliga huvudrollerna: ”I bödelns transformation till offer…finns operans brännpunkt. Den här högspänningen hanterar den rutinerade italienaren Stefano Meo på ett storstilat sätt, med röstkontroll av finfint slag. Ukrainaren Pavlo Tolstoy är också han tveklöst av god internationell klass”.

Personerna på bilderna, uppifrån:
Alina Tkachuk (Gilda) och Pavlo Tolstoy (Hertigen)
Valdis Jansons (Rigoletto) och Hyejin Lee (Gilda)
Stefano Meo (Rigoletto) och Alina Tkachuk (Gilda)
Pavlo Tolstoy (Hertigen)

Länkar:

Dagens Nyheter

Nerikes Allehanda

Falu-Kuriren

Dala-Demokraten

Seen and Heard International

Nya Wermlands-Tidningen