Regissören Leslie Swackhamer få ett rutinerat lag till sitt förfogande för att producera nästa operaupplevelse på Skäret. Till stora delar är det samma produktionsteam som skapade magi med Madama Butterfly 2017:

Susan E. Mickey, kostym, Sven Östberg, scenografi, Kevin Wyn-Jones, ljusdesign och Stephanie Metzner, peruk och mask.

När Leslie Swackhamer nu kommer tillbaka till Skäret för en ny produktion får hon på nytt arbeta tillsammans med teamet som skapade minnen för livet för Skäretpubliken sommaren 2017. Susan E. Mickey, kostymdesign, Sven Östberg, scenografi, och Kevin Wyn-Jones, ljusdesign, var alla del i succén med Madama Butterfly. Sven och Kevin är regelbundet återkommande medarbetare. Ny i teamet – men inte på Skäret – är Stephanie Metzner. Stephanie samarbetade med såväl Sven som Kevin i Maskeradbalen, Opera på Skärets senaste produktion.

Susan E. Mickey har över 40 års erfarenhet av kostymdesign inom opera, tater, film och television över hela USA och haft mångåriga samarbeten med bl a Oregon Shakespeare Festival, Chicago Shakespeare Theatre och Huntington Theatre i Boston.

Sven Östberg har medverkat som scenograf i de flesta uppsättningar sedan debuten med Aida 2007. Han har gjort sig känd för att kunna åstadkomma mycket med små medel och har ofta hyllats för sina finurliga och effektiva idéer.

Stephanie Metzner arbetar sedan 25 år som mask- och perukdesigner för cirkus, musikal, opera, teater, musikvideos, varieté och dansproduktioner. Hon har också arbetat med film- och tv-produktioner i USA, med bland annat specielaffekter.

Kevin Wyn-Jones har medverkat som ljusdesigner på Opera på Skäret de senaste tio åren, senast i Maskeradbalen den gångna sommaren. Han har en internationell karriär och anlitas ofta av operahus och teatrar i såväl Sverige som Europa.

Sedan tidigare är det klart att Svenska Kammarorkestern och dirigenten Lorenzo Coladonato som stod för musiken i Maskerabalen återkommer i Rigoletto, liksom Opera på Skärets kör.