Svenska Kammarorkestern kommer tillbaka till Opera på Skäret. Och det succéartade samarbetet med dirigenten Lorenzo Coladonato som gav oss Trollflöjten 2019 och Maskeradbalen 2022 fortsätter.

– Jag är så glad att vara tillbaka på Skäret för tredje gången och att få dirigera denna fantastiska orkester i Rigoletto. Jag hoppas och tror att det kommer att bli en stark upplevelse för publiken, eftersom musiken, liksom historien, är så lättillgänglig, säger Lorenzo Coladonato.

Under de första veckorna sker det musikaliska repetitionsarbetet till pianoackompanjemang av repetitörerna Bengt-Åke Lundin och Zarina Getoeva. Orkestern ansluter först senare. Och Lorenzo Coladonato är mycket nöjd med arbetet under den första veckan.

– När man förbereder en operaföreställning finns det två avgörande stadier, de inledande repetitionerna och slutfasen före premiären. De inledande repetitionerna är alltid de mest känsliga. Det är då vi ska lära känna varandra och kalibrera vägen vi vill gå tillsammans, med ömsesidig respekt och en definition av vårt gemensamma mål, säger Lorenzo Coladonao.

– Hittills tycker jag vi lyckats mycket väl med det, och jag har en stark tro på att vi kan skapa något stort här i sommar. Att samarbeta med Leslie är ett stort nöje och att göra musik med sångarna, våra två pianister och alla körmedlemmar fyller mitt hjärta med tacksamhet.

Musiken i Rigoletto hör enligt expertisen till det allra bästa Verdi komponerat. Hertigens aria La donna é mobile är en av de mest kända ariorna genom alla tider. Operan innehåller flera andra odödliga arior som många känner igen, som Gildas Caro nome och Rigolettos Cortigiani, vil razza dannata.

Men Lorenzo Coladonato beskriver också Rigoletto som en opera där Verdi bröt ny musikalisk mark.

  Ariorna i operan är till exempel ganska få, och istället är det duetterna som dominerar, säger han.

Lorenzo Coladonato är en erfaren dirigent som dirigerat mer än 200 konserter och ett femtiotal operor, från barock till 1900-tal. Hans arbetsfält spänner över hela världen och han har arbetat med världsberömda orkestrar och dirigerat opera i länder som Italien, Spanien, Tyskland, Ryssland och Kina. I Sverige är det bara Opera på Skäret som haft glädjen att ha honom som dirigent.

Efter premiären av Trollflöjten 2019 skrev Nerikes Allehanda recensent följande: ”Svenska kammarorkestern, som ju verkligen kan sin Mozart, leddes av den insiktsfulle, krävande dirigenten Lorenzo Coladanato; ensemblen responderade fullödigt på hans genomreflekterade ledning.”

Och Dagens nyheter hyllade såväl dirigent som orkester efter förra årets premiär av Maskeradbalen: ”I händerna på dirigenten Lorenzo Coladonato blir detta en sprakande Verdifest…Med vassa Svenska Kammarorkestern och en riktigt bra kör har Opera på Skäret etablerat sig som landets bästa Verdiscen.”

 

Svenska Kammarorkestern i Örebro är regionens egen orkester med verksamhet såväl nationellt som internationellt. Många framgångsrika utlandsturnéer och uppmärksammade skivinspelningar har gett orkestern en position i den internationella orkestereliten.

Opera på Skäret och Svenska Kammarorkestern samarbetar regelbundet inom ramen för den regionala samverkansmodellen. Det rustika operahuset, i den före detta sågverksmiljön på Skäret, innebär en rejäl kontrast mot Örebro konserthus och världens stora scener.

– Svenska Kammarorkestern är en ensemble av internationell kaliber, ett härligt gäng musiker som alltid ger sitt bästa, såväl på föreställningar som på repetitioner. Som dirigent kan jag inte begära något bättre, säger Lorenzo Coladonato.