Madama Butterfly

Giacomo Puccini

2017

Karaktärer / solister

Cio-Cio San – Elisabeth Teige / Sandra Janušaite
Benjamin Franklin Pinkerton – Aaron Crawley / Cody Austin
Sharpless – Javier Franco / Anton Eriksson
Suzuki – Siv Oda Hagerupsen
Bonzo – Tadas Girininkas
Goro – Alex Tsilogiannis
Yamadori / Kommissarien – Tor Lind
Registratorn – Thomas Bärlin
Fastern – Amelie Flink
Yakusidé –Mikael Horned
Mamman – Lena Ehnvik
Kate Pinkerton – Frida Bergquist
Kusinen – Ida Eckerwall
Dolore – Telina Pettersson, Zackary Fusingan Persson

Konstnärlig produktion

Regi – Leslie Swackhamer
Scenografi – Sven Östberg
Kostymdesign – Susan E. Mickey
Peruk & mask – Robin Karlsson
Ljusdesign – Kevin Wyn-Jones
Repetitörer – Stefan Lindgren, Bengt-Åke Lundin
Körmästare – Sten Niclasson
Körrepetitör – Mats Johansson
Regiassistent – Karin Nybom

Opera på Skärets Orkester
Dirigent – Marcello Mottadelli
Opera på Skärets kör

12 föreställningar
29 juli – 27 augusti 2017
Publik: 8 497

“En musikupplevelse av europeisk toppklass”

8 500 besökare såg de tolv föreställningarna av Puccinis Madama Butterfly, vilket innebar en beläggning fullt i nivå med publikrekordet från sommaren 2011 då Carmen spelades. Återigen var det en internationell produktion för Opera på Skäret. Det blev Europa-debut för den amerikanska regissören Leslie Swackhamer och dirigenten Marcello Mottadelli kom tillbaka och ledde Opera på Skärets orkester.

Elisabeth Teige, som gjorde succé i Den Flygande Holländaren 2016, återvände till Skäret i titelrollen. Denna delades med sopranen Sandra Janusaite från Litauen. Norska Siv Oda Hagerupsen gjorde rollen som Suzuki. I produktionen fanns ytterligare återvändare: Alex Tsilogiannis och Tadas Girininkas sjöng i Otello 2014 och Anton Eriksson sjöng i Lucia de Lammermoor 2012. Anton Eriksson delade rollen som Sharpless med spanjoren Javier Franco. Rollen som Pinkerton gestaltades av den irländske Aaron Cawley och amerikanen Cody Austin.

Nio utsålda operatåg tog över tusen resenärer från Stockholm direkt till operan och ett trettiotal bussgrupper kom från olika håll i landet – flest någonsin.

”Dynamiskt och känsligt med noggranna detaljer”

Svenska Dagbladet

”En musikupplevelse av europeisk toppklass”

Nerikes Allehanda

"Brilliant Madama Butterfly!

Seen-and-heard-international