Rigoletto

Giuseppe Verdi

2006

Solister

Rigoletto – Ole Jörgen Kristiansen
Hertigen – Tito Beltrán (5) / Joaquin Muñoz (1)
Gilda – Christina Lindquist
Sparafucile – Michael Schmidberger / Franco Federici
Maddalena – Eva Marklund
Monterone – Mikael Axelsson
Marullo – Thomas Björklund Svensson
Borsa – Alexander Niclasson
Ceprano – Bo Rosenkull
Giovanna – Matilda Paulsson
Kalfaktor/vakt
– Jonatan Lönnqvist

Konstnärlig produktion

Regi – Sten Niclasson
Scenografi – Sven Östberg
Kostymdesign – Karin Olebjörk
Smink – Xenia Popoja
Ljusdesign – Ronny Andersson
Repetitörer – Stefan Lindgren, Gustav Asplund
Körmästare – Sten Niclasson
Körrepetitör – Mats Johansson
Regiassistent – Märit Bergvall

Classic Chamber Orchestra
Dirigent – Georg Lidström
Bergslagens musikdramatiska kör

6 föreställningar
29 juli – 13 augusti 2006
Publik: 3 463

Operahuset, svalorna och godståget i pausen blir rikskända

Verdis Rigoletto blir den första fullskaliga operauppsättningen på Skäret: sex föreställningar, egna kostymer, en högtflygande scenografi – och internationellt etablerade solister. Tito Beltrán, som året innan sjungit La Traviata, återkommer, trots att han redan lovat bort sig till La Scala i Milano. ”De blev lite sura, men jag ville absolut komma tillbaka hit och göra Hertigen”, berättar han i en tidningsintervju. Uppsättningen hyllas av publik och kritiker och sätter standarden för det som blivit Opera på Skärets signum – uppsättningar i världsklass, med internationella solister och orkestrar på allra högsta nivå.

Sex näst intill fullsatta hus får uppleva hur det före detta vikesmagasinet fungerar som fullskaligt operahus. Ett mobilt scen- och läktarsystem i flera etage med trappor och balkonger som sträcker sig upp mot operahusets tak, arton meter över scennivån, utgör grunden i Sven Östbergs spektakulära scenografi. Med det höga scenbygget kommer lokalens rymd till sin fulla rätt. Ole Jörgen Kristiansen i huvudrollen får bekänna färg både som sångare och idrottsman när han springer upp och ned för alla trappor om och om igen under repetitionerna.

Den mediala uppmärksamheten ökar och kritikerna är överlag mycket positiva till uppsättningen. Speciellt mycket beröm får operadebutanten Christina Lindquist som kommit direkt från studier i Salzburg till rollen som Gilda, och ett stort och bejublat genombrott. Kritikerna rapporterar också glatt om operahusets flygande invånare, svalor och duvor, och om den perfekta tajmningen när godståget dundrar förbi på Begslagsbanan, ett fåtal meter från operahuset, precis i pausen mellan första och andra akten.

Förutom Rigoletto ges en galakonsert med Svenska Kammarorkestern och två mindre konserter.

”Den musikaliska nivån är imponerande högklassig."

Svenska Dagbladet

"Lantligt sågverk slår La Scala"

Dagens Nyheter

"Att vi med nästan inga resurser alls rodde iland denna uppsättning, känns i efterhand som ett mirakel"

Sten Niclasson, grundare